اکثر مواقع انتخاب سوتین، نه بر اساس اندازه‌گیری بلکه بر اساس شکل ظاهری، احساسات، نظر فروشنده یا احتمالاً نگه‌داشتن آن مقابل آینه صورت می‌گیرد. به علت نداشتن آگاهی از روش‌های اندازه‌گیری سایز سینه و همچنین عدم انتخاب سوتین مناسب، استفاده از سوتین‌های نامناسب امری کاملاً رایج است.

نکات بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم آن‌ها را با شما در میان بگذاریم. اگر فقط می خواهید سایز خود را بدانید؛ می توانید از ماشین حساب سایز سوتین ما استفاده کنید. اگر در اندازه‌گیری و انتخاب سوتین استاندارد مشکل دارید، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید.

اهمیت انتخاب سایز سوتین

انتخاب سوتین با فرم و سایز درست اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به حفظ سلامتی و زیبایی سینه‌های شما کمک می‌کند. سوتین مناسب باعث می‌شود بتوانید بهتر از این اندام زنانه خود مراقبت کنید.

برای محاسبه و انتخاب سایز سوتین استاندارد، باید با مفاهیم، روش‌ها و همچنین واحدهای اندازه‌گیری آن آشنا باشید. به همین خاطر ابتدا اصول مهم اندازه‌گیری سایز سینه‌بند را بیان می‌کنیم. سپس روش اندازه‌گیری مدرن و سنتی سایز سوتین را با هم بررسی خواهیم کرد. همه این مراحل با تصاویر متحرک نشان داده می‌شود تا کارایی بهتری برای شما داشته باشد.

اصول و مفاهیم اندازه‌گیری سایز سوتین

یادگرفتن اصول اندازه‌گیری سایز سینه‌بند اهمیت بسیاری دارد؛ برای انتخاب سوتین استاندارد باید به نکات زیر توجه کنید!

روش 1 – اصول اندازه گیری

اصول اندازه گیری

توجه داشته باشید که اندازۀ کاپ سوتین‌ها با هم برابر نیست!
یکی از مهم‌ترین اصول در انتخاب مناسب سوتین، دانستن دو نوع سایز است: «سایز دور سینه» یا همان کاپ سینه. این سایز با حروف انگلیسی مشخص می‌شوند مانند A, B, C, D, E, F, G . همچنین «سایز زیر سینه» یا همان باند سینه. این سایز با عدد مشخص می‌شوند مانند 70، 75، 80، 85،…

در مورد انتخاب سوتین، برخی تصور می‌کنند تنها دانستن اندازۀ زیر سینه (باند سوتین) کافی است؛ یعنی اگر سایز زیر سینه شما 75 باشد شما می‌توانید سایز سوتین 75 را انتخاب کنید. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا سایز زیر سینه شما (باند سوتین) 75 است یا سایز دور سینه شما (کاپ سوتین)! یا بهتر است بگوییم اگر سایز زیر سینۀ شما 75 و سایز کاپ سینۀ شما 85 باشد آیا می‌توانید فقط به سایز زیر سینه متکی باشید!

حتی ممکن است شما تصور کنید که اندازۀ کاپ سوتین در تمام سایزهای سینه‌بند یکسان است، درصورتی‌که این‌گونه نیست. درواقع اندازۀ کاپ متناسب با اندازه قسمت زیرین کاپ است، یعنی به اندازه‌گیری همزمان دور سینه (کاپ سینه) و زیر سینۀ شما (نیم‌تنه یا باند) بستگی دارد.

به‌طور مثال به تصویر بالا دقت کنید. کاپ سینه 75D حجم کمتری را نسبت به 85D پر می‌کند.

اندازۀ کاپ سینه بر اساس تفاوت مابین اندازۀ زیر سینه و اندازۀ دور سینه مشخص می‌شود. سوتین سایز 75D به معنای داشتن اندازه زیر سینه 75 و دور سینه 85 است، درصورتی‌که سوتین سایز 85D به معنای داشتن اندازۀ زیر سینه 85 و دور سینه 95 است.

نکته: هر حرف انگلیسی در اندازه‌گیری سوتین تقریباً برابر است با 2.5 سانتی‌متر.

برای مثال (A=2.5cm/B=5cm/C=7.5cm/D=10cm/E=12.5cm)

سوتین مناسب و راحت

  • چه نوع سوتینی مناسب است؟
  • آیا زمانی که سوتین بر تن دارید احساس خفگی می‌کنید؟
  • احساس می‌کنید گرفتار شده‌اید و راحت نیستید؟
  • احساس می‌کنید سوتین از هر طرف به شما فشار می‌آورد؟
  • آیا احساس می‌کنید فنر سوتین در حال فرورفتن به بدن شماست؟
  • فنر در کدام قسمت اذیت می‌کند؟ در وسط یا در کناره‌ها؟
  • آیا احساس می‌کنید بندهای سوتین محکم است و شانه‌های شما را اذیت می‌کند؟ یا اینکه شل است و از روی شانه‌های شما می‌افتد؟

اگر با سوتین خود ارتباط برقرار کنید، متوجه خواهید شد که سوتین تان سعی دارد با شما صحبت کند!

چند اصل وجود دارد که نشان می‌دهد سوتینی که انتخاب کرده‌اید مناسب شما هست یا نه.

باند سوتین:

منظور از باند همان باند زیرین سوتین است که از نظر علمی بیشترین نقش حمایتی از سینه‌های شما را دارد. در حالی که بسیاری از بانوان تصور می‌کنند این کار را رکاب سوتین یا بندهای سرشانه انجام می‌دهد.

برای درک بهتر به تصویر بالا دقت کنید: تشخیص دور سوتین یا باند استاندارد به این صورت است که بتوانید فقط یک یا دو انگشت خود را زیر باند قرار دهید نه بیشتر.

بند سوتین:

اگر بند سوتین پس از تنظیم از روی شانه‌هایتان می‌افتد یا اینکه باند زیرین سوتین شل است، شما به یک سوتین با باند زیر سینه کوچک‌تر نیاز دارید. اگر بند سوتین تان بیش‌ازحد محکم و تنگ باشد و به شانه‌های شما فشار بیاورد، یعنی این سوتین برای شما کوچک و تنگ است و به سایزی بزرگتر نیاز دارید.

پوشش جانبی کافی:

نباید از دو طرف کاپ سوتین و زیر بغل‌های خود، هیچ بافت اضافه‌ای مشاهده کنید. مثلاً با سوتین فنری می‌توانید پوشش جانبی را با زیر سیم ارزیابی کنید. اگر انتهای آن به سمت وسط زیر بغل شما باشد، این اندازه متناسب است.

پنل مرکزی سوتین (پل):

پنل سوتین یا همان تکۀ سه‌گوش (بخشی از سینه‌بند که بین کاپ‌ها قرار دارد) باید در مقابل قفسه سینه‌ها به‌صورت صاف قرار گیرد، نباید بیش از حد پوست شما را لمس کند. اگر این‌گونه نباشد، سوتین مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.

ویژگی‌های شکل ظاهری سینه‌های زن

تا چه میزانی با ویژگی‌های شکل ظاهری سینه‌های خود آشنا هستید؟

پستان های زنان دارای طیف وسیعی از شکل‌ها، اندازه‌ها و حجم‌هاست. اندازۀ سینه‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. همچنین سینه‌ها می‌توانند نامتقارن و یا دچار افتادگی باشند. ( اگر در مورد علل و راهکار های درمان افتادگی سینه می خواهید بدانید اینجا کلیک نمایید.)

حال با دانستن این اطلاعات و با توجه به موارد بالا، اگر سوتین را فقط با توجه به اندازه انتخاب کنید، آیا سوتین مناسب شما خواهد بود؟ مسلماً نه! شما قطعاً به سوتینی نیاز دارید که ازلحاظ مدل، دوخت و برش، مناسب مدل سینه‌های شما باشد.

نکات زیر به شما راهکارهایی درباره مدل‌ها و شکل‌های سینه می‌دهد.

بانوانی با سینه‌های کاملاً گرد و متعادل:

این افراد سینه‌های کاملاً گرد و متعادل دارند و همچنین قسمت بالا و پایین سینه از اندازۀ یکسانی برخوردار است. بانوانی که دارای سینه‌های گرد و کامل هستند آزادی عمل زیادی در انتخاب هر نوع سوتین دارند. پر بودن و همچنین گرد بودن سینه‌های آن‌ها باعث می‌شود تا این افراد با انتخاب انواع مختلف سوتین بسیار زیبا و خوش‌اندام به‌نظر برسند.

بانوانی با سینه‌های نامتقارن:

این افراد سینه‌هایی با اندازه‌های غیر همسان دارند. به‌گونه‌ای که یک سینه بزرگ‌تر از سینۀ دیگر است. خانم‌هایی که سینه‌هایی با این ویژگی دارند باید به دنبال سوتین‌های پددار با قابلیت پد متحرک باشند؛ زیرا با برداشتن یا افزودن پد می‌توانند سینه‌های خود را یکسان و متعادل کنند.

بانوانی با سینه‌های شرقی و غربی:

نوک سینه‌های این افراد در جهت مخالف و به سمت خارج قرار دارد. ممکن است این سینه‌ها در مرکز از زیبایی خاصی برخوردار نباشند. انتخاب سوتین کششی یا ورزشی برای این افراد مناسب است، زیرا انتخاب این مدل سوتین کمک می‌کند سینه‌ها به هم نزدیک شده و شکلی متعادل بگیرند.

بانوانی با سینه‌های کناری:

این افراد، دارای سینه‌هایی با حجم پرتر در قسمت کناری (زیر بغل) هستند. زنان با این نوع سینه، می‌توانند سوتین فنردار یا سوتین تمام کاپ را انتخاب کنند. این نوع سوتین به پوشش کامل بافت و حجم سینه کمک و از افتادگی آن جلوگیری می‌کند.

بانوانی با سینه‌های افتاده:

این افراد سینه‌هایی کم‌حجم، در قسمت بالا و پرحجم، در قسمت پایین دارند. این بانوان می‌توانند سوتین تی‌شرتی را برای راحتی و سوتین جک‌دار یا پوش‌آپ را برای فرم‌دهندگی انتخاب کنند.

عموما بانوان پس از زایمان و شیردهی دچار مقداری افتادگی سینه می شوند. همچنین افزایش سن نیز فاکتور مهمی برای افتادگی سینه به شمار می رود. اما با استفاده از سوتین مناسب می توان از افتادگی سینه پیشگیری کرد و آن را به تعویق انداخت. برای اطلاع از سایر سوتین های مناسب افتادگی سینه اینجا کلیک کنید.

نکته: درد سینه، درد شانه و گردن، کمردرد و حتی یکی از دلایل به وجود آمدن اندازه‌های نامتقارن سینه، انتخاب نادرست مدل و سایز سوتین و بدتر از آن استمرار در استفاده از آن است.

خرید سوتین از لناسنتر

می‌توانید روش‌های مختلف اندازه‌گیری را بررسی کنید یا از فروشگاه‌های متخصص در این حرفه خریداری کنید

در حال حاضر، دو روش اندازه‌گیری متناسب با سوتین وجود دارد: روش اندازه‌گیری مدرن و سنتی. مجله لناسنتر هردو روش اندازه‌گیری را به‌طور کامل توضیح می‌دهد.

متأسفانه، فهمیدن اینکه طراحان مختلف از کدام سیستم سایزبندی استفاده می‌کنند بسیار دشوار است؛ اما امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از روش اندازه‌گیری مدرن استفاده می‌کنند، هرچند هنوز برخی تولیدکنندگان به همان روش‌های اندازه‌گیری سنتی برای تولید سوتین وفادار مانده‌اند.

مارک‌های مختلف لباس‌زیر، اندازۀ سوتین‌های کاملاً متفاوت دارند اما لناسنتر، بزرگ‌ترین مرکز خرید لباس‌زیر در ایران، این مشکل را برای شما حل کرده است.

این دو نکته می‌تواند در انتخاب سایز سوتین به شما کمک کند:

اگر در فروشگاه‌های فیزیکی به دنبال سوتین مورد نظرتان هستید، لازم است بدانید سایز سوتین شما با هر دو روش چند است. البته بهتر است از فروشگاه‌های متخصص در این حرفه خرید کنید تا بتوانید از راهنمایی تخصصی فروشندگان این محصول کمک بگیرید.

اگر در فروشگاه‌های اینترنتی به دنبال سفارش آنلاین هستید، سایتی را انتخاب کنید که کاملاً به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی به این کار پرداخته و شما می‌توانید با کمک مشاوره یا راهنمایی‌های ارائه شده در سایت به‌راحتی خرید کنید.

سایز سوتین شما با هر دو روش چند است

مراقب فروشگاه‌های غیرتخصصی و فروشندگان غیرحرفه‌ای باشید.
اگر از فروشگاه‌های تخصصی در این زمینه خرید می‌کنید، راهنمایی خواستن از فروشندۀ متخصص در این حرفه برای اندازه‌گیری سایز سوتین ایدۀ خوبی است. او احتمالاً می‌تواند برش‌ها و مدل‌هایی را پیشنهاد دهد که برای شما مناسب هستند.

  • با این حال، برای خرید به چند نکته مهم توجه کنید:
  • از خرید در فروشگاه‌هایی که تخصص محدودی دارند خودداری کنید.
  • از مغازه‌هایی که تنوع کمی چه در مدل و چه در سایز دارند خرید نکنید زیرا امکان دارد در این مغازه‌ها، فروشنده سعی کند به‌جای اندازۀ واقعی شما، اندازه‌ای را که موجود دارد به شما بفروشد.
  • قبل از اینکه از فروشگاهی خرید کنید، مطمئن شوید که فروشگاه اندازه‌های زیر سینه (باند) کوچک‌تر (مانند 60 و 65) یا بزرگ‌تر (مانند 100 و 105) و کاپ‌های بزرگ‌تر (مانند کاپ E و بالاتر) را داشته باشد.
  • مطمئن شوید که فروشنده با روش‌های اندازه‌گیری آشنایی کاملی دارد. به این ترتیب، این امکان برای شما وجود دارد که اگر یکی از روش‌های اندازه‌گیری مناسب شما نبود از فروشنده بخواهید تا روش دیگر را برای شما تست کند.
  • بهتر است در زمان اندازه‌گیری از سوتین‌های راحت و بدون اسفنج استفاده کنید. اگر فروشنده‌ای بخواهد سایز شما را با سوتین اسفنجی که برتن دارید اندازه‌گیری کند، احتمالاً اندازه‌گیری صحیح نخواهد بود.

روش 2 – اندازه‌گیری سایز سوتین به روش مدرن

اندازه‌گیری سایز سوتین به روش مدرن

سایز زیر سینۀ خود (باند) را اندازه‌گیری کنید

آنچه شما برای شروع نیاز دارید: 

  1. 5 دقیقه زمان برای اندازه‌گیری
  2. یک متر خیاطی (اگر متر خیاطی ندارید، می‌توانید خلاقانه از یک نخ یا روبان استفاده کنید و در نهایت با خط‌کش اندازه بگیرید) سوتین راحت و بدون اسفنج
  3. آینه‌ای که بتوانید همۀ اندام خود را در آن ببینید.
  4. قلم و برگۀ یادداشت

این ساده‌ترین قسمت از روند اندازه‌گیری سوتین است. اندازه باند شما می‌تواند عددی پایدار و سرراست باشد: اولین اندازه‌گیری شما دقیقاً قسمت زیر سینه است. درست در زیر محلی که سوتین شما قرار دارد. متر را بردارید و دقیقاً به زیر سینه‌ها بروید. متر را نه خیلی شل و نه خیلی سفت بگیرید و دور این قسمت از بدنتان را اندازه بگیرید.

بهتر است این کار را جلو آینه انجام دهید تا مطمئن شوید که متر را دقیقاً زیر سینه‌ها و در قسمت قفسۀ سینه قرار داده‌اید و متر پیچ و تاب خوردگی ندارد! این عدد را روی کاغذ یادداشت کنید.

اگر سایز زیر سینه شما بین اعداد زیر باشد سایز باند سوتین
58 – 62 cm 60
63 – 67 cm 65
68 – 72 cm 70
73 – 77 cm 75
78 – 82 cm 80
83 – 87 cm 85
88 – 92 cm 90
93 – 97 cm 95
98 – 102 cm 100
103 – 107 cm 105

برای مثال: اگر اندازۀ زیر سینه شما 74 سانتی‌متر باشد، اندازه باند سوتین شما 75 است. اگر عدد حاصل از اندازه‌گیری زیر سینۀ شما، ضریبی از عدد 5 باشد، معمولاً اندازه دقیق باند شما همین است. برای مثال (70، 75، 80، 85)

اندازه گیری سایز دور سینه و کاپ سوتین

سایز دور سینۀ خود (کاپ) را اندازه‌گیری کنید

به یاد داشته باشید، اندازۀ کاپ شما متناسب با اندازۀ باند شماست.

برای اندازه‌گیری سایز دقیق دور سینۀ خود، خم شوید طوری که سینه شما موازی با زمین باشد. با این کار می‌توانید تمام بافت سینۀ خود را اندازه‌گیری کنید؛ زیرا صرفاً آنچه هنگام ایستادن بیرون می‌زند کافی و دقیق نیست.

به تصویر بالا دقت کنید: در حالت خم شده، دور سینه‌هایتان را از برجسته‌ترین قسمت اندازه بگیرید. طوری که متر روی قسمت کامل سینۀ شما قرار گیرد. متر را خیلی محکم نکشید. کشیدن متر باید به گونه‌ای باشد که به‌طور یکنواخت حرکت نکند، اما نه آن‌قدر که به بافت سینه شما فشار وارد کند.

مطمئن شوید متر یا باند اندازه‌گیری شما در جلو سینه و پشت بدن شما در یک سطح باشد. در غیر این صورت اندازه‌گیری شما نادرست خواهد بود. برای اندازه‌گیری دقیق، باید این کار را مقابل آینه انجام دهید،‌ از همسر یا دوست نزدیک خود بخواهید به شما کمک کند. عدد به دست آمده را روی کاغذ یادداشت کنید.

اندازه سوتین خود را محاسبه کنید.

پس از اینکه سایز زیر سینه و سایز دور سینه را اندازه‌گیری کردید، حالا می‌توانید سایز کاپ سوتین مناسب خود را محاسبه کنید. سایز دور سینه با اعداد و سایز کاپ سوتین با حروف A تا J زبان انگلیسی مشخص می‌شود. برای مشخص کردن سایز کاپ سوتین، شما باید سایز زیر سینه را از سایز دور سینه کم کنید. تفاوت بین این دو عدد، اندازۀ کاپ شما را مشخص می‌کند که به شرح زیر است:

اگر تفاوت سایز دور سینه با زیر سینه شما بین اعداد زیر باشد سایز کاپ شما
1/5 – 3/5 cm A
4 – 6 cm B
6/5 – 8/5 cm C
9 – 11 cm D
11/5 – 13/5 cm E
14 – 16 cm F
16/5 – 18/5 cm G

برای مثال: اگر قسمت دور سینۀ شما 84 سانتی‌متر و سایز زیر سینۀ شما 74 سانتی‌متر باشد تفاوت این 2 عدد 10 سانتی‌متر (84cm – 74cm) و سایز کاپ سینه شما D خواهد بود. در نتیجه سایز سوتین شما 75D خواهد بود.

سایز خواهر سوتین

لازم است دربارۀ سوتین «سایز خواهر» اطلاعات کاملی داشته باشید

اگر با استفاده از اطلاعات گفته‌شده، سوتین مناسب خود را پیدا نکردید یا اگر پیدا کردید مناسب اندازه سینه‌هایتان نبود. سوتین با سایز خواهر (Sister Size) را امتحان کنید.

منظور از سوتین با سایز خواهر، سوتینی است که یک مقدار از سوتین موردنظر شما کوچک‌تر یا کمی بزرگ‌تر است. (توجه داشته باشید منظور از یک مقدار، یک سایز نیست بلکه چیزی کمتر از یک سایز است.)

مثلاً گاهی اوقات پیش می‌آید که شما سوتینی را انتخاب می‌کنید که برای سینه‌های شما کوچک است؛ به این صورت که سینه‌های شما از سوتین بیرون می‌زند؛ در چنین مواردی احتمالاً به این فکر می‌افتید که سوتینی با سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید. اما باید بدانید که سوتین با سایز بزرگ‌تر، بند بزرگ‌تر و کاپ بزرگتری هم دارد و احتمال دارد که برایتان بزرگ باشد. پس شما باید به سراغ سوتینی بروید که سایز زیر سینه‌اش بزرگ است؛ اما کاپ کوچک‌تری دارد.

یا بالعکس سوتینی که انتخاب کرده‌اید برای سینه‌های شما بزرگ است، حال شما باید به سراغ سوتینی بروید که سایز زیر سینه‌اش کوچک است اما کاپ بزرگتری دارد؛ یا اینکه شما مدل سوتینی را پسندیده‌اید ولی سایز موردنظر شما موجود نیست. نگران نباشید شما به‌راحتی می‌توانید سوتین با سایز خواهر را انتخاب کنید. این تعریف، مصداق تعریف سوتین سایز خواهر است. البته لازم است برای خرید سوتین سایز خواهر، اندازه زیر سینه و دور سینه خود را داشته باشید.

درواقع سوتین سایز خواهر، به سوتین‌هایی گفته می‌شود که ازنظر عددی با هم متفاوت هستند؛ اما اندازۀ آن‌ها به هم نزدیک و اندازۀ بیشتر قسمت‌های آن‌ها یکسان است. فرقی ندارد که شما چه سایزی دارید و باید از چه کاپی برای سوتین استفاده کنید، هر سوتینی با هر سایزی، یک سایز خواهر هم دارد.

برای مثال به تصویر بالا دقت کنید: اگر شما سوتینی با سایز 75C را انتخاب کرده‌اید اما به نظر می‌رسد که این سوتین فیت تن شما نیست بهتر است سایز خواهر یعنی 70D را انتخاب کنید.

روش 3- بررسی

اندازه‌گیری سایز سوتین به روش بررسی

بررسی مناسب بودن سایز سوتین

حال که با اندازه‌گیری سایز سوتین آشنا شدید و سایز سوتینتان را به دست آوردید، توجه داشته باشید تا زمانی که چند سوتین را امتحان نکرده‌اید، نباید این اندازه‌ها را به‌عنوان سایز قطعی خود در نظر بگیرید.

در اکثر مواقع متوجه خواهید شد که سایز شما در برندهای گوناگون یکسان نیست و شما به اندازه‌های مختلف یا سوتینی با برش و مدل‌های متفاوت نیاز دارید.

بررسی مناسب بودن سایز سوتین

دانستن چند نکته درباره روش‌های صحیح پوشیدن سوتین

در نظر داشته باشید که سینه‌های شما باید کاملاً درون کاپ سوتین قرار گرفته باشد، بدون اینکه فضای زیادی در آن وجود داشته باشد.

اگر سینه‌های شما کاپ‌های سوتینتان را پر نمی‌کند یا بخشی از سینه‌هایتان از یک یا چند قسمت سوتین بیرون می‌زند یا احساس فشار یا سفتی زیادی روی گردن، کمر، سینه‌ها و شانه‌های خود دارید، سوتین مناسب انتخاب نکردید.

اگر بندهای سوتین شما خیلی شل یا سفت و محکم باشد به گونه‌ای که تنظیم بندها و سگک‌ها باز هم شما را به چالش می‌کشد، باید به فکر انتخاب سوتین مناسب‌تری باشید.

به تصویر بالا دقت کنید: اول، شما باید به جلو خم شوید و اجازه دهید سینه‌های شما به‌طور طبیعی در کاپ‌های سوتینتان قرار گیرد. سپس باند زیرین سوتین را بگیرید و به طرف چپ و راست حرکت دهید تا مطمئن شوید سینه‌ها به‌خوبی داخل کاپ‌ها جای گرفته‌اند.

توجه کنید که نباید بخشی از سینه‌های شما به‌صورت نافرم از سوتین بیرون بماند. برای این کار می‌توانید سینه‌های خود را به‌آرامی به سمت داخل حرکت دهید تا کاپ سوتین روی سینه شما فیکس شود. بهتر است برای اینکار جلو آینه بایستید تا با تسلط بهتری عمل کنید.

حتی ممکن است لازم باشد بند سوتین خود را تنظیم کنید. بندهای سوتین شما نباید خیلی شل یا محکم باشد و باید برای ارتفاع موردنظر شما قابل تنظیم باشند. همیشه مطمئن شوید که می‌توانید دو انگشت را به‌راحتی زیر بند سرشانه قرار دهید.

بررسی سایز باند سینه‌بند

بررسی سایز باند سینه‌بند

یک قانون خوب این است: مناسب‌ترین اندازۀ باند زیرین سوتین، باید کوچکترین سایزی باشد که می‌توانید به‌راحتی بپوشید. (امکان دارد این انتخاب کوچک‌تر از سایزی باشد که شما برای باند زیر سینه‌تان اندازه‌گیری کرده‌اید، مخصوصاً در سایزهای 95cm به بالا.)

باند زیر سوتین شما باید به اندازه کافی محکم باشد (نه تا حدی که به بدن شما فشار آورد) تا بدون آنکه روی بندهای شانه سنگینی کند، بتواند به‌طور کامل سینه‌های شما را حمایت و پشتیبانی کند.

به تصویر بالا دقت کنید

باید مطمئن شوید که سوتین خود را روی اولین و کمترین قلاب تنظیم کرده‌اید و احساس سفتی و محکمی اما راحتی دارید. سوتین­ها به‌گونه‌ای متناسب طراحی شده‌اند که بعد از مدتی استفاده یا بعد از شستشو، در صورت گشادشدن باند زیرین، می‌توانید برای فیت شدن سوتین، بند زیرین آن را روی قلاب دوم و سوم تنظیم کنید.

نکته: باید بتوانید یک انگشت خود را به دور باند زیرین سوتینتان بچرخانید، اما نه خیلی بیشتر. سوتین باید احساس راحتی و امنیت ایجاد کند و بیش از حد تنگ نباشد.

اگر پس از تنظیم سوتین، باز هم باند زیر سوتین برایتان گشاد بود، لازم است سوتینی با باند زیرین کوچک‌تر را انتخاب کنید. برای مثال اگر 80C خیلی شل است بهتر است 75D را امتحان کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که وقتی اندازه باند سوتینتان را تغییر می‌دهید، باید اندازه کاپ سوتینتان را هم به تناسب تغییر دهید. برای هر سایز باند زیرین سینه‌بند که پایین می‌آید باید یک سایز کاپ سوتینتان را بالا ببرید تا کاپ‌ها به تناسب ظرفیت، سینه‌ها را حفظ کنند و بالعکس.

اگر پس از تنظیمات سوتینتان احساس می‌کنید باند زیر سوتین به بدن شما فشار می‌آورد و تنگ است، باید سوتینی با سایز کاپ بزرگ‌تر را امتحان کنید؛ زیرا کاپ‌های بسیار کوچک می‌توانند باند زیرین سوتین بزرگ را بد فرم یا اندازه مناسب را نامناسب جلوه دهند. با این حال، بهتر است روش اول را قبل از روش دوم امتحان کنید.

نکته: دقت کنید بند پشت سوتین باید دقیقاً به حالت افقی روی کمر قرار گیرد. نباید بیش از اندازه سفت و محکم یا شل و قوس‌دار باشد. برای اینکار می‌توانید جلو آینه بایستید تا تسلط بهتری داشته باشید.

بررسی سایز کاپ سینه‌بند

بررسی سایز کاپ سینه‌بند

اگر بعد از پوشیدن سوتین، پارچه سوتین چین و چروک داشته باشد، بدین معنی است که سینه‌های شما کاپ سوتین را کامل پر نکرده است. همچنین هرگونه بیرون‌زدگی اضافی سینه، بدین معناست که اندازۀ کاپ بسیار کوچک است. حتی در سوتین‌های کم برش یا سوتین‌های جک‌دار نیز این‌گونه است.

هرگونه برآمدگی در اطراف کاپ‌ها را بررسی کنید. نه تنها در جلو، بلکه در کنارهای زیر بغل، سینه‌های شما باید کاملاً درون کاپ‌های سوتین باشد. سینه‌ها نباید از قسمت بالا، کناره‌ها یا پایین کاپ‌ها بیرون بریزند و همچنین نباید سوتین پارچه‌ای شما چین و چروک داشته باشد.

مطمئن شوید که باند زیر سینه‌تان کاملاً سفت – نه خیلی محکم- روی دنده‌های شما به‌صورت صاف قرار گرفته است و مانع از بیرون زدن سینه‌های شما از باند زیرین سینه‌بند می‌شود.

سیم‌های زیر سوتین دقیقاً باید زیر بغل و در زیر بافت سینه قرار بگیرد، نه بر روی بافت سینه. سیم‌های زیر سوتین باید سینه‌ها را کاملاً دربر بگیرند؛ اگر سیم‌های زیر سوتین، سینۀ شما را به سمت داخل فشار می‌دهد یا زیر بغلتان از ناحیه سیم دچار آزردگی می‌شود یا در بالای سینه‌های شما قرار می‌گیرد، به سوتینی با اندازه کاپ بزرگ‌تر نیاز دارید.

همچنین توجه داشته باشید اگر سوتینی با باند زیر سینه بسیار بزرگ و کاپ‌های بسیار کوچک به تن کرده‌اید، ممکن است چنین موردی را مشاهده کنید. ولی نگران نباشید پس از انتخاب سایز سوتین مناسب دیگر شاهد چنین چیزی نخواهید بود.

اگر سیم‌های زیر سوتین به‌صورت دردناکی به استخوان سینۀ شما فشار می‌آورد و پوست جایی که سیم‌های زیر سوتین قرار گرفته، قرمز می‌شود ممکن است به سوتینی با اندازه کاپ کوچکتری نیاز داشته باشید یا شاید بتوانید سوتین مدل بدون فنر (بدون سیم) را امتحان کنید. (این مسئله بیشتر از باند زیرین سوتین باعث ایجاد مشکل در کاپ‌ها می‌شود.)

اگر فکر می‌کنید کاپ‌ها خیلی کوچک هستند اما مطمئن نیستید، می‌توانید اندازه کاپ بزرگ‌تر را نیز امتحان کنید و دوباره بررسی کنید. اگر اندازۀ کوچک‌تر تناسب بهتری داشته باشد این تناسب به‌راحتی قابل مشاهده است.

استایل لباس‌ و سوتین

به استایل لباس‌هایتان هنگام پوشیدن سوتین توجه کنید

شما سوتین جدیدی پیدا کرده‌اید که به‌خوبی متناسب شماست، شاید در اندازه یا مدلی متفاوت با آنچه قبلاً استفاده می‌کردید. حالا وقت آن است ببینیم در زیر لباس چگونه دیده می‌شود. اگر سوتین تیشرتی را امتحان می‌کنید، مطمئن شوید خط صافی در زیر لباس به شما بدهد!

اگر به آینه نگاه کنید باید سینه‌های شما تقریباً بین آرنج و شانه‌تان قرار بگیرد.

سوتین کاملاً متناسب، سینه‌های شما را در سطح مناسبی قرار می‌دهد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد استایل لباس‌هایشان بسیار بهتر دیده می‌شود. اگر با وجود انتخاب سوتین مناسب، استایل لباستان جلوه‌ای نداشت، ممکن است لازم باشد لباسی با سایز کوچک‌تر را امتحان کنید.

از روی تیشرت جذب یا نیمه جذب، حتی برآمدگی خیلی کوچک سوتین‌ها هم دیده می‌شود. همچنین سوتینی که سینه‌ها را کامل پوشش نداده و سایز مناسبی ندارد، از لبه کاپ‌ها نمایان می‌شود. بهتر است از سوتین‌های تیشرتی تمام کاپ (سوتین‌های بدون درز با پدهای ملایم که تمام بافت سینه را در بر گرفته و باعث می‌شوند در زیر لباس برجستگی سینه و همچنین نوک سینه نمایان نشود) استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید رنگ سوتین شما از قسمت نازک یا در لباس‌های رنگ روشن قابل رویت نباشد.

نگرانی رایجی وجود دارد که پوشیدن سوتین با اندازۀ کوچک باند زیرین، باعث ایجاد برجستگی در پشت می‌شود. باید در نظر داشته باشید این برجستگی حاصل بزرگ بودن اندازۀ زیر سینه یا کاپ سینه یا انتخاب نامناسب اندازه سوتین است. نکتۀ مهم این است که وقتی شما سوتینی با اندازه زیر و دور سینه درست را انتخاب می‌کنید باند محکم در قسمت پایین قرار می‌گیرد و به‌صورت افقی باقی می‌ماند، نه اینکه به سمت بالا فشار بیاورد و برآمدگی ایجاد کند.

روش 4- اندازه‌گیری سایز سوتین به روش سنتی

اندازه‌گیری سایز سوتین به روش سنتی

سایز زیر سینۀ خود (باند) را اندازه بگیرید.

این روش هم مانند روش اندازه‌گیری مدرن است – در قسمت بالا روش اندازه‌گیری مدرن توضیح داده شد- البته با اندکی تفاوت در شیوۀ اندازه‌گیری.

نکته: این مطلب جهت آشنایی شما با روش‌های اندازه‌گیری سوتین در سایت قرار داده شده است

از یک سوتین راحت و بدون اسفنج استفاده کنید.

دور زیر سینۀ خود (باند) را درست مماس و موازی با خط زیرین سوتین اندازه بگیرید.

متر باید صاف و بدون هیچ پیچیدگی زیر بافت سینه و دور بدن قرار بگیرد.

متر را نه خیلی شل و نه خیلی سفت نگه دارید.

به تصویر بالا دقت کنید: اگر حاصل اندازه‌گیری زیر سینه شما ضریبی از عدد 5 باشد، مانند (70 / 75) شما باید 10 سانتی‌متر به آن عدد اضافه کنید؛ عدد به دست آمده، اندازۀ باند زیر سینه شما خواهد بود.

اگر حاصل اندازه‌گیری زیر سینه شما عددی غیر از ضریب‌های 5 باشد، شما باید 12.5 سانتی‌متر به آن عدد اضافه کنید.

در دهه 1930، هنگامی که طراحی سوتین در ابتدای راه بود این روش توسط وارنر ابداع شد. توجه داشته باشید روش اندازه‌گیری سنتی با سوتین‌های مدرن تناسب ندارد و اکثر برندها، از این سیستم اندازه‌گیری سوتین استفاده نمی‌کنند.

اندازه گیری سایز دور سینه و کاپ سوتین

سایز دور سینه خود (کاپ) را اندازه بگیرید.

در حالی که صاف روبروی آینه ایستاده‌اید متر را به دور کامل‌ترین و پرحجم‌ترین قسمت سینۀ خود بپیچید.

اطمینان حاصل کنید که متر صاف و فاقد هر گونه پیچ‌خوردگی باشد. همچنین خیلی سفت یا خیلی شل نباشد.

عدد به دست آمده را به نزدیک‌ترین عدد کامل گردکرده و یادداشت کنید.

اندازۀ سوتین خود را محاسبه کنید

اکنون، اندازه زیر سینه خود (باند) را که در مرحله قبل به دست آوردید، از اندازه دور سینه‌تان (کاپ) کم کنید. در نظر داشته باشید هر 2.5 سانتی‌متر اندازه یک کاپ را نشان می‌دهد.

جدول پایین تفاوت بین اندازه باند سوتین و اندازه کاپ سوتین را مشخص می‌کند:

تفاوت بین اندازه باند سوتین و اندازه کاپ سوتین سایز کاپ
کمتر 2.5 سانتی‌متر AA
2.5 سانتی‌متر A
5 سانتی‌متر B
7.5 سانتی‌متر C
10 سانتی‌متر D
12.5 سانتی‌متر DD
15 سانتی‌متر DDD
18 سانتی‌متر DDDD / F
20.5 سانتی‌متر G / H
23 سانتی‌متر I / J
25.5 سانتی‌متر J

برای مثال، اگر اندازه زیر سینه شما 85 سانتی‌متر و اندازه دور سینه 87 سانتی‌متر باشد، اختلاف 2 سانتی‌متر است؛ بنابراین اندازه کاپ سوتین شما AA است. در نتیجه سایز سوتین شما 85AA خواهد بود.

برخی موارد که باید در انتخاب سوتین مناسب به خاطر بسپارید:

  • بهتر است اندازه‌های سوتین خود را در بازه‌های زمانی 3 تا 6 ماهه بررسی کنید.
  • هیچ وقت سوتینی با کیفیت پایین یا سوتینی با سایز نادرست را به خاطر ارزان بودن نخرید. به‌طور کلی با خرید سوتین آنچه را برای آن پرداخت می‌کنید، دریافت خواهید کرد. داشتن یک سوتین کاملاً مناسب، بهتر از سه سوتینی است که زیبایی شما را به چالش بکشانند!
  • اگر می‌خواهید سوتین‌های شما دوام بیشتری داشته باشند و متناسب سینه‌هایتان باشند، هرگز سوتینتان را برای دو روز پشت سر هم نپوشید، حتی اگر شسته شده باشد. باید در کمد لباس‌زیر خودتان حداقل 4 تا 5 سوتین داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را بشویید و به‌صورت چرخشی بپوشید، اجازه دهید باندهای کشی سوتینتان کاملاً بهبود یابد قبل از اینکه دوباره تحت‌فشار قرار گیرند.
  • سوتین کاملاً استاندارد باید از پشتیبانی 90 درصدی باند زیرین سوتین و 10 درصدی بند سرشانه برخوردار باشد.
  • بدون امتحان کردن و به صرف یکی بودن اندازه‌های سوتین، از برندهای جدید خرید نکنید. توجه داشته باشید که نوع دوخت و برش مدل‌های مختلف سینه‌بند می‌تواند متناسب با اشکال مختلف سینه باشد، برای مثال دو زن که ازنظر سایز سینه، از اندازه یکسانی برخوردار هستند ممکن است برای انتخاب سوتین مناسب به‌اندازه‌ای متفاوت نسبت به یکدیگر نیاز داشته باشند.
  • اگر دارای سینه‌های نامتقارن یا نابرابر هستید، بهتر است به سمت سوتینی با کاپ بزرگ‌تر بروید. در این صورت می‌توانید با کمی کوتاهتر کردن بند سرشانه از سینه کوچک‌تر پشتیبانی کنید. اگر تفاوت در اندازه سینه قابل‌توجه است، همیشه گزینه پوشیدن سوتین سیلیکونی (ژله‌ای) با بالشتک قابل جابجایی برای متوازن کردن سینه کوچک‌تر وجود دارد.
  • به گفتۀ متخصصان، در طول زندگی اندازۀ سینه‌های زنان به‌طور متوسط تا میزان پنج برابر تغییر می‌کند. این بدان معناست که اندازه سوتینی که در چندین سال قبل می‌پوشیدید دیگر مناسب شما نخواهد بود.
  • می‌توانید برای جلوگیری از تغییر شکل کاپ‌های سوتین، از کیف لباس‌زیر استفاده کنید.
  • برای شستن سوتین‌های خود، آن‌ها را در سبد شستشوی لباس‌زیر قرار دهید. با این کار، سوتین‌ها شکل ظاهری خود را حفظ کرده و اجزای سوتین مانند کاپ، سیم و بندهای سوتین آسیب نمی‌بینند.

مطلب مرتبط 

آیا این مطالب برای شما مفید بود؟

اگر این مطلب برای شما مفید بود با ستاره دادن به مطلب از آن حمایت کنید.

این مقاله راهنمای جامعی دربارۀ انتخاب سایز سوتین مناسب بود. حالا می‌توانید بهتر و دقیق‌تر برای خرید سوتین و لباس‌زیر خود اقدام کنید و با پوشیدن سوتین مناسب، احساس راحتی کنید و از زیبایی اندام خود لذت ببرید.
خرید سوتین سایز مناسب، اهمیت زیادی در زیبایی و جذابیت سینه‌های شما دارد. برای حفظ زیبایی‌های زنانه، باید همواره بهترین و مناسب‌ترین سوتین را انتخاب کنید.

قصد خرید سوتین و لباس‌زیر دارید؟

اگر آن‌قدر خوش‌شانس هستید که می‌توانید در شهر محل زندگی خود (مانند مشهد) به یک فروشگاه تخصصی لباس‌زیر و افراد متخصص در این صنعت مراجعه کنید، خرید سوتین مناسب کار سختی نیست. به فروشگاه بروید و با کمک فروشندگان متخصص، محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

این دقیق‌ترین روش برای یادگیری اصول اندازه‌گیری و انتخاب یک سوتین مناسب است.

لناسنتر، بزرگ‌ترین مرکز خرید لباس‌زیر در ایران است و شما می‌توانید با خیال راحت، هر مدل لباس‌زیری را که دوست دارید از فروشگاه خریداری کنید و خیلی سریع آن را تحویل بگیرید. برای مشاهده جدیدترین و جذاب‌ترین مدل‌های سوتین و لباس‌زیر، به فروشگاه‌های فیزیکی یا آنلاین لناسنتر سر بزنید.

سئوالی دارید زیر همین مطلب بپرسید؟

کارشناسان ما منتظر پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

4.2/5 - (5 امتیاز)